10 Dagen Challenge!

Het komt akelig dichtbij: de examens/tentamens! De ene dag begin je aan een nieuw semester, de andere dag starten de examens. Dat is althans hoe het voor mij voelt. Vier jaar geleden startte ik mijn universitaire studies, maar ik kan het me herinneren alsof het gisteren was. Het waren al vier zware jaren en ik heb vaak aan opgeven gedacht, maar ik heb het nooit gedaan. Ik kan me voorstellen dat van tijd tot tijd elke student wel eens een dipje krijgt. En om dit dipje de baas te zijn, daag ik jullie uit om 10 dagen het beste van jullie zelf te geven! Dus lijd je aan uitstelgedrag, zie je de examens/tentamens niet meer zitten, lees dan zeker verder.

Ik ben al dagen hard aan het studeren, maar tijdens mijn pauzes neem ik vaak een kijkje op Tumblr. Mooie foto’s geven mij nu eenmaal een goed gevoel. Fantastische designerkledij, food posts, beauty tips, prachtige locaties, de hipste kapsels enzovoort: hiervoor is geen betere zoekmachine als Tumblr. Vergeet Google. Maar dan ben ik in de wondere wereld van de Studyblr’s beland. Het is geen ramp als je het niet kent, want ik was een paar dagen geleden ook nog niet op de hoogte van dit concept. Studyblr’s zijn Tumblr-pagina’s over alles wat te maken heeft met studeren. Super saai zou je denken. Ja, misschien wel, maar je kan er heel wat motivatie uit putten! Krachtige quotes, hippe bureaus, fancy balpennen, de gekste studieschema’s die je je kan bedenken… gewoon even #Studyblr typen en je komt het allemaal tegen!
11

Nu heb ik uit die blogs heel wat tips kunnen sprokkelen, inspiratie opgedaan en nieuwe ideeën kunnen bedenken. Dus ik stel jullie voor: de 10 dagen challenge! Als jullie net iéts meer uit julllie blokperiode willen halen, overloop dan mee de 10 opdrachten voor de komende 10 dagen:
9

Dag 1: Zoek motivatie. Ruim je bureau op. Plan! Studeer!
Voor motivatie kunnen jullie dus op Studyblr’s terecht of bij familie of vrienden. Je kan natuurlijk ook bij jezelf ten rade gaan. Het is altijd belangrijk om jezelf te blijven afvragen waarom je een bepaalde studierichting volgt, waarom je je diploma wilt behalen, wat je later wil bereiken enz. Maak eventueel een moodboard met inspirerende quotes en foto’s. Steek er ook niet té veel tijd in, het studeren blijft natuurlijk het belangrijkst. Ruim daarna je bureau op. Je kan beter werken in een rustige, mooie omgeving. Plan daarna op jouw manier wat je wanneer gaat studeren of wanneer je papers gaat schrijven. Daarna is het natuurlijk tijd om te studeren. De eerste dag is geen vakantiedag, het is het begin van een hoop werk! Maak er het beste van, zorg ervoor dat je trots kan zijn op jezelf. Een slechte studeerdag brengt je niet ver. Je wordt er neerslachtig van, je put er geen kracht uit, je gaat alleen nog meer wanhopen. Dus zorg ervoor dat die positieve energie in de pocket is aan het einde van de dag!
5

Dag 2: Studeer een uur langer dan gisteren.

Dag 3: Maak schema’s van je leerstof.
7

Dag 4: Herhaal de meest gehate leerstof tot nu toe en leg het uit aan familie/vrienden.
De ‘bomma-techniek’ noemt men dat op mijn universiteit. Je studeert een hoofdstuk en daarna ga je in simpele bewoordingen alles uitleggen aan je grootmoeder. (Of aan eender wie die het wil aanhoren) Zo weet je meteen of je iets hebt onthouden en belangrijker nog: of je iets begrepen hebt van de leerstof. Als je het niet begrijpt, kan je het ook niet uitleggen aan iemand.

Dag 5: Werk je geplande leerstof sneller af en ga eens vroeg slapen.
Het heeft echt geen zin om jezelf uit te putten nog voor de examens/tentamens werkelijk zijn begonnen. Studeren is vermoeiend voor je brein. Je moet al die leerstof ook nog eens in je slaap verwerken. Voorzie daarom zeker 8 uren slaap per nacht. Het is niet de bedoeling om evenveel tijd te spenderen achter de televisie of achter je laptop als achter je boeken! Je moet nu even doorbijten. Uitgebreid ontspannen kan later. Niet nu. Nu moet je je focussen op je doelen en alleen met doorzettingsvermogen kan je ze bereiken.
1

Dag 6: Sta extra vroeg op en probeer 20 pagina’s meer te studeren dan gemiddeld.

Dag 7: Drink veel water en eet gezond vandaag.
Een gezonde voeding is óók belangrijk voor je brein. Eet zaden en noten, eet voldoende fruit en groenten en vermijd de snelle suikers. (Leg die chips en koekjes neer!)
28

Dag 8: Zoek motiverende quotes en schrijf ze op post-it’s en plak ze overal waar je vaak komt.
Soms verliezen we de moed al eens, maar komaan, je bent er bijna, je mag nu niet opgeven!

Dag 9: Doe het onmogelijke vandaag. Overtref jezelf. No texting!
Leg jouw smartphone aan de kant vandaag. Vandaag ga je jezelf versteld doen staan en vanavond ga je extreem trots zijn op jezelf! Aarzel niet om de overwinning ’s avonds NA het studeren te delen op Facebook, Twitter, Instagram, Whatsapp, Snapchat… Iedereen vindt jou nu enorm sterk en wenst dat hij/zij zelf zijn/haar social media had verlaten vandaag.

Dag 10: Maak van studeren je werk. Van 9 tot 5 wordt er hard gewerkt met slechts 3 korte pauzes.
Het is makkelijk. Je gaat je vandaag gedragen als een volwassen persoon met die oh zo drukke job die je later wil uitoefenen. Sta vroeg op, neem een douche, maak wat eten klaar, neem een portie drankjes mee naar je bureau en werk aandachtig! Natuurlijk zijn er geen social media toegelaten, je mag niet heel de dag op je smartphone tokkelen én je moet goed presteren vandaag. Tienuurtjes, lunch en een vieruurtje zijn toegelaten. Om 5 uur mag je even uitblazen en een serie kijken!

Voilà, ik daag jullie uit dit tiendagenprogramma te volgen! In de eerste plaats wil ik mezelf hiermee motiveren, maar ik hoop natuurlijk dat jullie er minstens even veel kracht uit gaan putten. Ik wens jullie héél veel succes met jullie examens/tentamens.

XOXO,
Amber

3

Advertenties

4 gedachtes over “10 Dagen Challenge!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s